17. 4. 2008

W naszej firmie przywitaliśmy niedawno szanownego gościa, który osobiście doglądał na jakość publikacji, której jest autorem. Gościem tym był uznawany w świecie znawca dzieła holenderskiego malarza Rembranta – Ernst van de Wetering. We czwartek 17 kwietnia zaczęto bowiem na naszych maszynach drukować jego nową książkę – reprezentacyjną publikację nazwaną "Rembrandt A Life in 180 Paintings". Książkę wydrukowano w nakładzie 5000 sztuk, była napisana w jazyku angielskim i jest przeznaczona na ogólnoświatowy rynek.

Ernst  van de Wetering  poświęcił studiowaniu dzieła Rembranta całe swoje życie i jest chyba największym współczesnym ekspertem o ile chodzi o jego twórczość. W nowej publikacji skoncentował profesor Uniwersytetu Amsterdamskiego wszystkie informacje naukowe ze swego studia twórczości Rembranta. „Chodzi o poszerzony i uzupełniony tekst, który wytworzyłem dla Encyklopedii Britannica. Jest w nim wiele reprodukcji, a przede wszystkim całość wszystkich odkryć i spostrzeżeń, jakie poczyniliśmy za nieomal czterdzieści lat w ramach badań dzieła Rembranta" mówi Ernst van de Wetering nad publikacją, której definitywna postać rodzi się w największej drukarni w Czeskiej Republice. „Przyjechałem przekonać się, czy reprodukcje dzieł Rembranta w książce odpowiadają tonom i kolorystyce oryginałów"  dodaje Wetering. Ernst van de Wetering spędził w Czeskim Cieszynie trzy dni, a więc czas, kiedy drukowane były arkusze jego książki. Publikacja, której druk rozpoczął się we czwartek, ekspediowana była już we wtorek, a więc w niespełna tydzień później.

Ernst van de Wetering, sądząc z jego wypowiedzi, był z druku swej książki bardzo zadowolony. Ekspert zapewnił, w skład publikacji wchodzi również  reprodukcja obrazu , który w Czeskiej Republice wywołał wielki poruszenie. Właśnie  Ernst van de Wetering i jego zespół przed dwoma laty stwierdził, że  Portret starca lub rabina we florenckiej galerii Uffizi jest portretem Jana Amosa Komenskiego. Komenski  ostatni etap swego życia spędził  w Amsterdamie i znał Rembranta. Twarz na obrazie niektórzy specjaliści przypisywali Komenskiemu już na początku 20 wieku, ale dopiero współczesny  ekspert wyciągnął jednoznaczne wnioski. W książce są również pokazani Rembrant i Komenski podczas rozmów przy portretowaniu. Według Weteringa mieli  nawet kilka wspólnych tematów do rozmowy: „Obaj byli pedagogami, obaj znali księcia Ruperta, syna Fryderyka Falckiego i angielskiej królowej. Rembrant księcia portretował, a  Komenski napisał o nim książkę"  myśli Ernst van de Wetering.

Zespół holenderskiego profesora podobne odkrycia jak najdokładniej sprawdza. Ernst van de Wetering już dementował pochodzenie niemal setki z mniej więcej czterystu obrazów, które przypisywano Rembrantowi.